水野 誠 >English
専攻:
マーケティング,消費者行動
〒101-8301 東京都千代田区神田駿河台1-1
E-Mail: makoto&kisc.meiji.ac.jp (&を@に置き換えて下さい)
研究テーマ
消費者行動進化の測定とモデル化
消費者行動の美的/創造的側面の研究
エージェントベース・シミュレーションのマーケティング・経営領域への応用
学歴
博士(経済学),東京大学大学院経済学研究科,2003年
経済学修士,筑波大学大学院経営・政策科学研究科,1985年
社会科学士,筑波大学第一学群社会学類,1980年
職歴
2004-2008,筑波大学大学院 システム情報工学研究科
社会システム・マネジメント専攻
2003-2004,筑波大学 社会工学系
1986-2003,株式会社博報堂 研究開発局
1980-1986,株式会社博報堂 マーケティング局
主要な論文・書籍
-
水野誠(2014), マーケティングは進化する-クリエイティブなMarket+ingの発想、同文舘出版.
-
Mizuno,
Makoto
(2014), How Consumer-Generated Advertising Works: An Empirical Agent-Based
Simulation, Advances in Computational
Social Science, Post-Proceedings of the 4th World Congress on Social Simulation
(WCSS12), 127-139.
-
水野誠,高階勇人,新保直樹 (2013), Twitterを用いた顧客とのコミュニケーション:対話と拡散,オペレーションズ・リサーチ,58(8),
427-435.
- 水野誠 (2013), 消費者間相互作用のエージェントベース・モデリングに関する方法論的問題,明治大学社会科学研究所紀要,51(2),61-74.
- Takada, Hirokazu, Makoto
Mizuno and Ling Bith-Hong (2012), Analysis of the
Relationship between Advertisers and Advertising Agencies in the Global Market,
in (Shintaro Okazaki ed.) Handbook of Research on International Advertising, Cheltenham, UK:
Edward Elgar, 497-517.
- 水野誠 (2011), ロングテール・ビジネスモデル:アマゾン成功の秘密,50のキーワードで読み解く 経済学教室 -社会経済物理学とは何か?-(青木正直,有賀裕二,吉川洋,青山秀明監修), 東京図書,
332-339
- 水野誠,生稲史彦 (2011), 消費者インサイトの獲得―あるクリエイティブ・エージェンシーの事例―,研究ノート,赤門マネジメント・レビュー,10巻6号,441-461. [Refereed]
- 水野誠, 森俊勝,
馬場崇徳, 高階勇人, 瀬良浩太
(2011), 新製品普及とクチコミ伝播のダイナミクス―実データに基づくエージェントベース・モデリング, マーケティング・サイエンス, forthcoming. [Refereed]
- Mizuno, Mizuno (2010), The Effects of
Valence of Word-of-Mouth and Its Propagation by Non-Adopters on New Product
Diffusion: An Agent-based Approach, Proceedings
of the Third World Congress on Social Simulation (WCSS10). [Refereed]
- 水野誠 (2009), 消費者行動の複雑性を解明する:エージェントベース・モデルの可能性,流通情報,No. 481, 41(4), 29-36.
- Mizuno, Makoto (2009), Complexity in Marketing and Consumer Behavior: A
Brief Review for Future Research Opportunities, Proceedings of the 9th Asia-Pacific Complex Systems Conference (Complex’09),
188-194.
- 水野誠,桑島由芙
(2007), ものづくり発想のブランド戦略―マツダの取り組み,ものづくり経営学−製造業を越える生産思想(藤本隆宏編著),97-114.
- Mizuno,
Makoto, Akira Saji, Ushio Sumita
and Hideo Suzuki (2008), Optimal Threshold Analysis of Segmentation Methods for
Identifying Target Customers,European
Journal of Operational Research, 186(1),
358-379. [Refereed]
- Mizuno, Makoto, Shoichiro
Inoue, and Masami Noguchi (2007), Emergence of the Leader-Follower Structure
among Consumers: What type of consumers would be the most influential in the
marketplace?, in (S. Takahashi, D. Sallach and J. Rouchier eds.) Advancing
Social Simulation: The First World Congress (Post-Proceedings of The First
World Congress on Social Simulation: WCSS06), Tokyo: Springer, 117-128. [Refereed]
- 水野誠
(2006), 日本人の階層帰属意識とその生活・消費意識へのインパクト,消費者行動研究,13(1),57-77. [Refereed]
- 水野誠
(2006), ロングテールはマーケティングをどう変えるか? 情報処理,47(11),20-26.
- Mizuno, Makoto, and Takahiro Hoshino
(2006), Assessing the Short-term Causal Effect of TV Advertising via the
Propensity Score Method, Department of
Social Systems and Management Discussion Paper Series, No.1162, University
of Tsukuba.
- Mizuno, Makoto
and Nishiyama, Naoki (2003), Interacting TV Viewers: A Case
of Empirical Agent-based Modeling and Simulation for Business Applications, Advances in Complex Sciences, 6(3),
361-373. [Refereed]
- 水野誠, 片平秀貴 (2003), 製品空間の拡大と消費者の選好ルールの形成―製品と消費者選好の進化プロセス, マーケティング・サイエンス, 11(1-2), 1-21. [Refereed]
- 杉田善弘, 水野誠, 八木滋
(1992), 多項ロジット・モデルによる広告効果の測定, マーケティング・サイエンス, 1, 1-11. [Refereed]
- Mizuno, Makoto
and Odagiri, Hiroyuki
(1990), Does Advertising Mislead Consumers
to Buy Low-Quality Products?, International
Journal of Industrial Organization, 8, 545-558. [Refereed]
進行中の主な研究
- 社会相互作用と選好形成
- 消費者行動と製品におけるクリエイティビティの役割
- マーケティングと消費者行動に対するエージェントベース・アプローチ
担当科目
明治大学商学部
クリエイティブ・マーケティングA, B
商学専門演習(2,3,4年)
明治大学大学院商学研究科
クリエイティブ・ビジネス論特講A, B
明治大学大学院グローバルビジネス研究科(修士)
マーケティング・データ解析